poniedziałek, 20 maja 2013

Oglądamy, słuchamy i czytamy to samo, czyli pięć firm, które kontrolują twoje (no, nie do końca TWOJE, bo Ty nie jesteś pochłaniającym kilogramy hamburgerów oraz hektolitry Coca-Coli Amerykańcem) media

Rupert Murdoch, Robert Iger, Sumner Redstone, Brian L. Roberts, Jeffrey Bewkes. Co łączy piątkę tych panów? Trzymają oni w łapach 90 procent mediów w Stanach Zjednoczonych. A skoro trzymają te 90 procent w samych Stanach, to znaczy, że mają te 90 procent na całym świecie. The Walt Disney Company, Time Warner, News Corporation, Viacom, CBS Corporation i Comcast. Te sześć firm panuje nad przepływem wszystkich treści w mediach. Te sześć firm zbiera największe zyski ze światowych box office’ów. Zobaczmy jak wyglądają konkretne konglomeraty medialne.

The Walt Disney Company, założony w 1923 roku to największy medialny konglomerat. Na czele jego stoi Robert Iger, który zaczynał dwadzieścia lat temu jako pogodynka w telewizji ABC. Wszyscy wiedzą co to Disney i każdy kojarzy tą markę. Żeby jednak tego było mało, TWDC to także (od niedawna) studio animacji Pixar oraz Lucasfilm, to także telewizja ABC oraz poboczne projekty (A&E, History Channel, ABC News). Disney to także ESPN i największy konkurent Netfliksa, czyli Hulu. Jednym z najważniejszych zdobyczy firmy to Marvel Entartainment, którego filmy (ostatnio Avengers i Iron Man 3) przynoszą Disneyowi ogromne zyski. Wystarczy napisać, że aż sześć disneyowskich filmów zarobiło ponad miliard dolarów. Żadne studio nie ma więcej niż dwóch tak dobrze zarabiających filmów.

Time Warner, na czele którego stoi Jeffrey Bewkes powala ilością (i pozycją) swojego majątku. Jak sama nazwa wskazuje to połączenie takich ogromnych przedsiębiorstw jak Warner Bros Entertainment Inc. i Time Inc. W skład tego pierwszego wchodzi oczywiście studio filmowe Warner Bros. Pictures oraz poboczne projekty (Animation, New Line Cinema), WB to także telewizja The CW, Warner Channel oraz konkurent Marvela, czyli DC Comics, które odpowiada za prawa m.in. do filmów o Batmanie i Supermanie.
Time Warner imponuje swoją obecnością w mediach – HBO, Showtime (skandynawskie), Cinemax, CNN, Cartoon Network, TBS, TNT, TCM – to wszystko należy do jednej firmy. Bewkes jest też w posiadaniu takich magazynów jak Entertainment Weekly, Health, People, Fortune, NME… i oczywiście Time’a. Time Warner byłby najbardziej wartościową na świecie, gdyby pozycja firmy AOL nie uległa znacznej redukcji. W 2000 roku nastąpiło połączenie się tych dwóch firm, przez co firma ta miałą ogromny zasięg przez każde medium (AOL miał wtedy znacznie lepszą pozycję niż Google). Jednak w 2009 ten związek się zakończył, gdy AOL okazał się totalną klapą. Od tej pory Time Warner działa na własną rękę.

News Corporation to firma Ruperta Murdocha – trzecia pod względem wartości (jeśli chodzi o rozrywkę) firma na świecie. Jedna z najważniejszych filii News Corp. to oczywiście Fox Entertainment Group, w skład którego wchodzi prawie wszystko co nam może kojarzyć się z tą nazwą – wszystkie studia z „20th Century Fox” na początku, a także Blue Sky, które odpowiada za takie animacje jak Epoka Lodowcowa, czy aktualnie Epic. To też oczywiście telewizja FOX oraz kiedyś ukochane przez wielu z nas Fox Kids, a także telewizja kablowa FX, która serwuje fantastyczne seriale. News Corp jest także w posiadaniu wielu dzienników i magazynów, z czego trzy z nich są najpopularniejsze na swoim kontynencie (Wall Street Journal – Stany Zjednoczone; The Sun – Europa; The Australian). Murdoch założył także kanał Fox News, który miał stać się konkurentem dla CNN.

Viacom i CBS Corporation to filie giganta, jakim jest National Amusements, na czele którego stoi Sumner Redstone. Do NA należy także druga co do wielkości sieć kin, czyli AMC Theatres. W skład Viacomu wchodzą: Paramount Pictures oraz MTV Networks. Do tego dochodzą takie kanały jak Showtime (amerykańskie), Nickelodeon, Comedy Central.

Comcast to największy operator sieci kablowej oraz trzeci co do wielkości dostawca usług telekomunikacyjnych w Stanach (kablówki, internety, telefony a czasem nawet systemy alarmowe). Największa filia firmy to NBCUniversal LLC. która (jak sama nazwa wskazuje) skupia w sobie jedno z największych studiów filmowych, czyli Universal Studios oraz stacje telewizyjną NBC oraz poboczne projekty (CNBC, SyFy Universal HD, USA Network). CBS Corporation to oczywiście telewizja CBS oraz strony internetowe takie jak metacritic.com.

Sześć (a dokładniej, pięć) firm. Prawie wszystkie znane marki medialne jakie znamy. Warto wiedzieć, co należy do kogo albo chociaż zorientować się, że większość tego co oglądamy, czytamy lub słuchamy należy do tych medialnych molochów. Oto mała garść statystyk dotycząca wyżej wymienionych korporacji:

1. W 1983 roku 90% amerykańskich mediów należało do 50 firm – dzisiaj liczą się tylko pięć wyżej wymienionych.

2. 232 dyrektorów z branży kontroluje informacje dla 277 milionów Amerykanów. Na jednego dyrektora przypada więc 850 tysięcy ludzi.

3. Dochód tych pięciu firm wyniósł w 2010 roku 276 miliardów dolarów. To 36 miliardów dolarów więcej niż PKB Finlandii.

4. 178 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie czyta wiadomości od Time Warnera. To dwa razy więcej niż Digg, Tumblr i Reddit razem wzięte. To także 3 razy większa liczba, od tej, którą posiada Google News.

5. W 2010 roku sprzedaż z box office’u Wielkiej Piątki wyniosła 7 miliardów dolarów. To dwa razy więcej niż dochód następnych 140 studiów filmowych. 

6. W 2001 roku AOL wydał 124 miliardy dolarów by kupić Time Warner. To sześć razy więcej niż suma jaką Kongres wydał by odbudować Irak.

Infografika tutaj

0 komentarze:

Prześlij komentarz